Allmänt
Välkommen till ReEko.
Butiken som tar hänsyn till dig och miljön.
Har du några sortimentsfrågor eller önskemål så kontakta gärna vår kundtjänst så skall vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

      Villkor
Dock måste du ha fyllt 18 år för att genomföra en beställning. Detta är de villkor som Payson upprättat och som vi som butik
också måste följa.

       Leveranstid 
Leverans sker normalt inom 2-3 arbetsdagar efter att vi mottagit din beställning. Har du lagt din order under helgdagar
behandlas den nästa helgfria dag.
Observera därför att en  order som är  lagda på tex en torsdag e.m. kan komma att levereras först på måndagen efter.
         
Fraktpris
Vi har en fast enhetsfrakt på 39:-inom Sverige.
Det innebär att du kan handla hur mkt du vill utan att det kostar dig som kund mer.
Vid 800:- eller mer är frakten dessutom helt gratis.
Gratis avhämtning hos ReEko i Gråbo enl. överenskommelse är också möjligt.
       
 Fraktsätt
Vi skickar alla våra paket med Schenker, försändelsen skickas till ditt närmsta postombud som i sin tur meddelar dig när paketet
kan hämtas ut , samt vart.
Ej uthämtade paket ligger kvar hos ombud i två veckor. Hämtas inte paketet ut så skickas det tillbaka och ni som kund debiteras
300:- för att täcka alla våra omkostnader för porto och returhantering.
       
Paketinslagning
Önskar du få en vara inslagen? Meddela oss då i kassan under "meddelande till butiken" .
Ange vilken vara du önskar få inslagen så ordnar vi det kostnadsfritt. (ange också gärna om det är till vuxen eller barn)
     
 Info
Alla bilder på ReEko är fotade av våra leverantörer eller av oss på ReEko.
Våra bilder,  produkttexter och annat material är därför skyddade enligt upphovsrättslagen och får ej användas eller kopieras utan tillåtelse från oss.
     
 Betalning
Vi erbjuder betalsättet Payson faktura/delbetalning/kortbetalning i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot Payson Faktura måste vara registrerade i Sverige.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”
Vi erbjuder också Swish betalning direkt till butiken.
       
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med Payson Faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Pris
I priserna ingår moms med 25%
Inga expeditions eller emballagekostnader tillkommer.
       
Leveransvillkor
I regel packar vi och skickar din order inom 24 timmar om ej annat anges på hemsidan (tex. semester/Jul/Kampanj/Nyår etc.)
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och eventuella fel i lagersaldot.

Outlösta försändelser
Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress samt korrekt mobilnummer och mailadress. 
Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 300 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. 

Sekretess
ReEko lämnar aldrig ut kundregister eller några uppgifter om våra kunder till tredje part. Dessa används endast för att kunna leverera beställda varor samt informera om våra aktuella erbjudanden

Ångerrätt och Öppet köp
Du som kund har 14 dagars öppet köp hos oss om varan är oanvänd och i originalförpackning. 
Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar (enligt 
distansavtalslagen) efter det att du har tagit emot varan och utan att behöva ha en speciell anledning. 
Vid utnyttjande av Ångerrätt/öppet köp betalar du som kund själv för frakten och varan måste då returneras i ursprungligt skick och i sin oskadade originalförpackning. 
Självklart har du rätt att varsamt ta ur produkten ur originalförpackningen och klämma/känna/prova, men enbart i den mån det fortfarande går att sälja vidare produkten för oss i det fall du ångrat ditt köp.
Ibland tar vi ut produkten ur originalförpackning för att minska våra utrymmen i lådorna när vi packar. I de fallen returneras varan som den kom (men väl förpackad för att den ej skall skadas)
Om du önskar returnera en vara behöver du kontakta oss så skickar vi en retursedel via mail som du sedan fyller i och skickar med i din försändelse. (alt. skriva en egen lapp om orsak)
Ångerrätt och öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. 
Vid reklamation ange orsak/fel på varan på retursedeln och sänd in den till oss , gärna tillsammans med en förklaring på varför du ej varit nöjd med varan. Du kan också kontakta vår kundtjänst med en beskrivning och bild på produkten  innan för att försäkra dig om att det är en giltig reklamation så att du inte sänder in varan i onödan.
Vi ersätter dig för utlagd returfrakt om det visar sig att det är något fel på varan.

Returnera varan/ varorna till

ReEko
Solrosvägen 1
443 70 Gråbo

Vårt miljöansvar:
Vi vill värna om miljön. Därför köper vi produkter från producenter och leverantörer som tar sitt miljöansvar och som har miljön i fokus vad gäller transporter, material och ingredienser.
Därför packar vi också våra beställningar i begagnade kartonger/lådor så ofta vi kan.
Givetvis hela och rena lådor som vi själva fått produkter i från våra leverantörer. På så sätt slösar vi inte på jordens resurser vid nyproduktion.
Vi satsar stort på närproducerat vilket innebär att vi försöker ha så mycket svenska produkter som möjligt.
 
Om du har några frågor, önskemål eller funderingar
vänligen kontakta oss på
kundtjanst@reeko.se